Dry-Needling!

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het herstel bij (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuur naalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden ontspannen. Fysiotherapeuten die de scholingen bij Dry Needling Systems © hebben gevolgd kunnen ook een techniek toepassen, waarin een bepaald gebied van spanningsklachten beïnvloedbaar is, waarmee minder snel nareacties na de behandelingen zullen optreden.

Met Dry Needling worden spierverhardingen (‘myofasciale triggerpoints’) ontspannen door deze aan te prikken met een dunnere acupunctuurnaald. Indien noodzakelijk worden ook de huid en botvlies met specifieke Dry Needling technieken behandeld om meer effect te bereiken. Meestal is de verbetering direct voelbaar.

Is Dry Needling hetzelfde als acupunctuur?

Bij klassieke acupunctuur worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt, die daar enige tijd blijven zitten en is het verklarend effect gebaseerd op een energetisch effect. Bij Dry Needling wordt één dunnere naald gebruikt, waarmee kortdurend spieren worden behandeld, gericht op spierverhardingen.

Wat is een spierverharding en wat voelt u daar van?

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek (‘knoop’) in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Klachten kunnen zich uiten door:

• Pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling

• Bewegingsbeperkingen en /of stijfheid

• Verminderde kracht bij aanspannen van de spier

• Pijnklachten en pijn-ontwijkend gedrag

• Soms ook reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen

Hoe ontstaan deze spierverhardingen?

•Door een verkeerde beweging of een ongeluk

• Door langdurig verkeerde houding of overbelasting

• Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten (RSI, CANS )

• Overbelasting bij sporters

• Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia

• Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gipsverband

• Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid

• Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk)

• Chronische infecties en allergieën

• Slaaptekort

Dry Needling een fysiotherapeutische innovatie!

Dry Needling is een fysiotherapeutische innovatie die kan worden toegepast bij spierspanningklachten en spierknopen die gerelateerd zijn aan uw klacht. Elke spier in het lichaam heeft zijn eigen uitstralingsgebied. Door specifieke kennis van deze myofaciale triggerpoints en hun uitstralingsgebieden is het mogelijk om deze punten gericht te onderzoeken en te behandelen. Voor Anne-Marie Veldkamp als Dry-needling therapeut bieden de triggerpoints mogelijkheden om de spier weer te laten ontspannen waardoor de doorbloeding toeneemt en de mobiliteit van de aanliggende gewrichten weer kan verbeteren. Dry Needling wordt gebruikt als ondersteuning van een fysiotherapeutische of manueeltherapeutische behandeling.

FysioHeuveleind….wel zo makkelijk!

Anne-Marie Veldkamp, MSc